Advertisement

SESIAPA BERMINAT MAHU MENGETAHUI FORMULA FB MARKETING & TEKNIK PEMASARAN BERSTRATEGI DALAM ONLINE SILA SMS 019-3121007...TIADA PRODUK & TIADA MENTOR BUKAN ALASAN UNTUK GAGAL...BERUSAHALAH BERSAMA KAMI DI TAG NETWORK MARKETING...

Sunday, January 29, 2012

9. SAKIT PUAN

Rahim Jatuh- hampir separuh wanita bersalin mengalaminya.


JATUH organ peranakan (JOP) adalah satu perkara yang biasa berlaku di kalangan kaum wanita. Dianggarkan, hampir separuh daripada mereka yang pernah melahirkan anak akan mengalaminya di kemudian hari.
Namun begitu ramai yang enggan berjumpa doktor atas alasan malu, ditambah dengan keadaan JOP itu sendiri yang tidak mengganggu kehidupan hariannya.
Pakar Perbidanan dan Sakit Puan, Kampung Baru Medical Centre (KBMC), Kuala Lumpur, Dr. Rosilawati Abd. Ghani berkata, JOP berlaku dalam keadaan di mana ligamen dan otot-otot di pelvis (pinggul) menjadi lemah atau rosak dan tidak boleh lagi menampung organ pada bahagian itu.
‘‘Apabila ini berlaku, rahim akan jatuh keluar faraj, pundi kencing akan menonjol ke dinding faraj dan usus besar menonjol arah belakang faraj.
“Walaupun tidak sampai mengancam nyawa tetapi ia mendatangkan ketidakselesaan dan penderitaan emosi. Kadang- kadang seseorang itu boleh mendapat lebih dari sejenis JOP,’’ katanya.
Jenis-jenis JOP Bahagian atas/bumbung faraj Sekiranya bahagian atas yang terlibat, maka rahim akan jatuh ke bahagian faraj (uterine prolapsed).
* Gred 1: Rahim terturun sedikit. Kebanyakan wanita mungkin tidak menyedarinya. Selalunya keadaan ini hanya diketahui apabila pemeriksaan dijalankan oleh doktor atas tujuan lain seperti pap smear
* Gred 2: Rahim jatuh lebih jauh ke bawah dan pangkal rahim boleh dilihat di muka pintu faraj
* Gred 3: Hampir keseluruhan rahim jatuh terkeluar dari faraj.
Bahagian hadapan Pundi air kencing jatuh ke dalam faraj (sistosele). Ia akan menolak dinding faraj ke hadapan yang menonjol seperti satu benjolan. Kebiasaannya pundi dan salur kencing akan jatuh sekali (Cystourethrocele) dan paling biasa terjadi di kalangan wanita.
Bahagian belakang faraj “Sebahagian dari usus kecil yang mengisi ruang antara rahim dan faraj boleh jatuh di kawasan antara faraj dan bahagian akhir usus besar (rektum). Keadaan ini dipanggil enterosele.
“Jika rektum pula yang jatuh, ia akan membentuk satu benjolan di belakang faraj berhampiran dengan dubur. Ini dipanggil rektosele,’’ terang Dr. Rosilawati.
Kemungkinan besar, kedua-dua keadaan ini boleh berlaku serentak dan harus diperiksa secara menyeluruh. Ini amat penting kerana jika tidak didiagnosis, boleh meningkatkan kesengsaraan pesakit lebih-lebih lagi selepas pembedahan.
Menurutnya, ada lagi satu keadaan dipanggil vault prolapse yang berlaku selepas pembedahan histerektomi atas apa jua masalah.
“Ini mungkin mengambil masa untuk berlaku setelah sokongan oleh otot-otot keliling dan bekas jahitan pada faraj menjadi lemah lalu jatuh ke bawah.
“Ia terjadi pada 15 peratus wanita yang menjalani pembedahan histerektomi disebabkan oleh JOP dan hanya satu peratus atas alasan lain seperti fibroid,’’ ujar beliau.
Punca-punca JOP Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan otot dan ligamen pelvis menjadi lemah, antaranya kehamilan dan bersalin; usia dan menopaus; obesiti; ketumbuhan seperti fibroid yang besar dan; batuk atau sembelit kronik.
Lain-lain termasuklah mengangkat bebanan yang berat; keturunan seperti Sindrom Marfan dan etnik; menjalani pembedahan pelvis seperti histerektomi, pembetulan pundi kencing dan; kerosakan atau kecederaan pada saraf tunjang.
Simptom dan diagnosis Wanita yang mengalami masalah JOP yang sedikit, kata Dr. Rosilawati, ada kalanya tidak berasa sebarang simptom atau ketidakselesaan.
“Sekiranya pundi kencing yang jatuh, ia mungkin mengakibatkan wanita sukar mengawal kencing, kerap kencing atau kencing tidak puas.
“Apabila usus kecil atau besar yang jatuh, ia mungkin mengakibatkan sembelit, rasa tidak puas buang air besar sehingga kadangkala terpaksa memasukkan jari untuk mengeluarkan najis.’’
Jatuh organ rahim pula menyebabkan wanita berasa ada benda berat di celah alat sulitnya. Dalam keadaan yang teruk di mana rahim jatuh keseluruhannya, boleh menyebabkan luka, berdarah dan jangkitan kuman.
Pencegahan * Elakkan berdiri terlalu lama. Ambil masa untuk duduk seketika dan melunjurkan kaki ke atas bangku. Ini selalu berlaku pada jururawat, guru, doktor dan juga mereka yang selalu ke kawasan kerja seperti jurutera
* Melakukan senaman pelvik adalah amat penting walaupun di zaman bujang lagi. Ia menguatkan otot-otot dalaman, membantu mempercepatkan proses pemulihan pascasurgeri, mendapatkan semula rasa mengawal kencing dan mengurangkan sakit belakang
* Amalkan pemakanan yang betul bagi mengelakkan sembelit kronik. Banyakkan makan sayur-sayuran, buah- buahan dan bijirin/bran. Elakkan dari meneran di bilik air lebih 15 minit. Puas atau tidak, sila keluar dari bilik air

ANCAMAN SELULIT?
Wanita dengan selulit seperti irama dengan lagu ye tak?
*mati le aku kena belasah karang*
Tapi itu kenyataan yang memang pahit ditelan kan
Sebab adik-adik dan mak saya pun mengalami masalah yang sama
Banyak la losyen dan alat senaman dibeli tapi selulit nie tetap setia berkunjung tiba
Kenapa agaknya ye?

Mari la kita berkenalan dulu dengan selulit nie ek
Be ready sebab ini adalah satu pengkisahan yang panjang.
Apa itu selulit?

Selulit sebenarnya adalah lemak pada kulit yang bercantum dengan collagen. Gabungan collagen itulah yang memberikan selulit rupa seperti "cottage cheese" yang tidak diingini. Selalunya selulit terbentuk pada peha, punggung dan kadangkala pada tangan, betis dan torso atas. Selulit adalah perubahan pada topografi pada kulit dan yang pastinya perubahan yang tidak menyenangkan. Selulit berlaku pada kebanyakan wanita yang telah menjejak kedewasaan.  



WHY ONLY LADIES?

Selulit banyak terjadi pada wanita kerana wanita menyimpan lemak pada bahagian bawah badan, kaki, perut dan punggung serta wanita lebih kerap mengalami masalah kitaran dan sembap air (fluid retention).

Info Wajib Tahu
Di sesetengah bahagian selulit terbentuk, ia seakan ‘tersumbat’ (blockage). Misalnya di kawasan pinggul. Senaman memiliki impak kecil untuk menyingkirkan lebihan lemak itu. Diet pula membuat berat badan seseorang susut tetapi tidak untuk bahagian tersumbat itu. 

Susut berat badan membuatkan pipi kelihatan cengkung, payudara mengendur (I know ladies and husbands tak suka keadaan ini kan) dan bahagian atas tubuh seakan mengecil tetapi bahagian pinggul masih kekal begitu. ia penanda bermulanya ‘lingkaran sebab akibat’ (vicious cycle). 

Lingkaran sebab akibat bermaksud, kerana merasa tiada perubahan, wanita kembali makan mengikut sesuka hati dan berat mereka bertambah berganda berbanding sebelum berdiet. Cubaan menurunkan berat badan yang bersifat ‘on-again’ dan ‘off-again’ sebenarnya meningkatkan lagi beratnya. Penambahan berat menyebabkan risiko terhadap penyakit kardiovaskular terjadi, tekanan darah tinggi, sakit jantung dan diabetes.

Taburan lemak pada tubuh wanita dan lelaki juga berbeza-beza (sex-specific fat distribution). Secara purata, perempuan lebih banyak lemak dan ia ditunjukkan menerusi “gynoid pattern collection”, iaitu tertumpu di paha, punggung, pinggul dan dada. Lelaki pula, lemak terbentuk di “android pattern collection” yang tertumpu di perut dan dada.

Apa Menyebabkan Selulit?
1) Faktor-faktor hormon

Hormon memainkan peranan yang dominan dalam pembentukan selulitEstrogen boleh hormon yang penting untuk memulakan dan memburukkan lagi masalah selulit.Hormon lain, termasuk insulinyang catecholaminesadrenalin dan noradrenalinhormon tiroid, dan prolaktinsemuanya dipercayai untuk mengambil bahagian dalam pembangunan selulit


2) Faktor genetik

Ada faktor genetik terlibat dalam permasalahan selulit di kalangan wanita juga. 



3) Diet

Peningkatan diet dan juga diselang dengan senaman boleh memburukkan penampilan selulit.

4) Gaya hidup

Gaya hidup dan stres yang tinggi akan menyebabkan peningkatan dalam tahap catecholaminesyang juga telah dikaitkan dengan evolusi selulit.

Rawatan Untuk Selulit
Sumber : Rawatan
  • Malangnya, disebabkan oleh ciri-ciri selulit, hampir mustahil untuk menghilangkan selulit. Apa yang boleh dilakukan adalah mengurangkan lemak! Kurangkan lemak boleh mengurangkan kesan selulit. Ia tidak hilang 100% tetapi tidak begitu jelas kelihatan.
  • Liposuction: Ia adalah rawatan untuk buang lemak bawah kulit. Ia mahal dan hanya memberi kesan untuk sementara waktu. Liposuction surgery mempunyai beberapa risiko. Selain itu liposuction tidak mengubah struktur kulit anda. Jadi selulit akan terjadi semula sedikit demi sedikit.
  • Mesin Endermologie: ia banyak digunakan oleh pusat rawatan dan spa. Ia mengunakan roller dan suction tool pada bahagian badan yang mempunyai selulit. Sekali lagi, ia hanya rawatan jangka pendek.
  • Pil Pembentung (Blocker) Collagen.
  • Gaya hidup sihat. Ini mungkin cara yang paling berkesan untuk mengurangkan lemak dan kesan selulit.
  • Cara rawatan paling senang adalah menggunakan Korset Kesihatan Premium Beautiful. Kenapa? Sebab ia terbukti membantu dalam pengaliran dan peletakan lemak ke lokasi yang sepatutnya pada tubuh wanita. Ia adalah korset yang hebat dalam pembentukan kontur tubuh wanita yang ideal gabungan teknologi Far Infra Rays (FIR). Getaran FIR yang disulam pada Premium Beautiful mempercepatkan peresapan molekul air dalam badan dan sekaligus mempercepatkan metabolisme badan. Ini juga bermaksud penyingkiran toksin berlaku dengan lebih efisien serta melancarkan pengaliran darah.
    Pengurangan lemak = pengurangan selulit
So, girlfriends
Saya cadangkan baik ambil satu Korset Kesihatan Premium Beautiful dengan kadar segera
Anak dara : Korset ini boleh pakai selamanya
Mak dara : Boleh mengembalikan bentuk badan ideal anda untuk kesejahteraan keluarga


Berita Baik Kepada Mereka yang Mempunyai Lump / Cyst / Benjolan / Fibroid

Pemakaian Premium Beautiful boleh membantu meningkatkan tahap kesihatan anda. Ia boleh dijadikan bantuan rawatan alternatif kepada sesiapa yang mempunyai LUMP, CYST, fibroid atau benjolan terutamanya di payudara, rahim, perut, malahan benjolan di lengan juga boleh hilang. TERBUKTI! dari kebanyakkan testimoni-testimoni kami, sesiapa yang memakai Premium Beautiful set ini, selepas hanya beberapa minggu mengamalkan pemakaian Premium Beautiful ini (melepasi minima 8jam sehari) ternyata TERBUKTI benjolan / lump semakin HILANG dibadan / HAMPIR tidak dapat dikesan!! Hebat bukan!

  Healing After Ceaserian
 
 


How to ensure your body mends quickly and completely after a C-section..
Just wear Premium Beautiful.. You will amaze...!

__________________________

Q-
Saya br hbs berpantang,hr ni 14hari sy bersalin operate. boleh kah saya memakai korset premium beautiful tu. Boleh baik cepat kah luka kesan pembedahan? - Puan Rahimah

A-
+Anda perlulah mendapatkan nasihat doktor anda sebelum memakai sebarang bengkung.
+Akan tetapi, Premium Beautiful mempunyai ciri-ciri tertentu- sistem cangkuk yang kemas yang memang boleh dipakai selepas pembedahan. Pastikan ciri-ciri ini adalah sesuai untuk anda.
+Hakikatnya, Premium Beautiful mempunyai ciri-ciri khas boleh dipakai walaupun sebelum luka sembuh atau atas nasihat doktor anda =(selepas 2 minggu atau lebih).
+Buat ujian ringkas dahulu dengan selimutkan Bengkung PB ini diatas perut anda dahulu, perlahan-lahan kancingkan satu persatu perlahan-lahan. Rasakan dulu keselesaannya. 'Be alert' juga pada apa-apa kengiluan berlaku. Jika tahan sakit pakai, jika tidak tahan sebarang kesakitan sila tanggal, tunggu sakit hilang- pakai semula berulang kali sehingga anda selesa sepenuhnya.
+Terbukti, FIR didalam Premium Beautiful membantu mempercepatkan penyembuhkan sebarang luka pembedahan.
+Mengikut testimoni pengguna kami, ada yang telah memakai seawal 2 minggu. Terbukti perut selesa, hilang rasa takut. Rahim cepat susut, Strecth mark ketara bezanya, yang paling best luka mereka lagi cepat sembuh dan kering. Ada juga menyuarakan berita gembira ngilu-ngilu didalam rahim hilang! hanya selepas mengamalkan selepas beberapa hari sahaja pakai.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...